اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی
سرخط خبرها

مطالعات برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» مشهد در دستورکار شورا

  • کد خبر: ۸۹۲۶۶
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعات برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» مشهد در دستورکار شورا
ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مطالعات برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی و حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در دستورکار شورا قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اکنون ۴ نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که درمجموع ۲۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین مشکل این نیروگاه‌های نزدیکی یا قرارگرفتنشان در محدوده شهری است.

چندین‌سال است که هم‌زمان با آغاز فصل سرما، اولویت‌ها برای تأمین گاز به سمت مصرف خانگی رفته و این در حالی است که نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت به منابعی روی می‌آورند که نفس شهر را تنگ‌تر می‌کند و این سایه سیاه آلودگی هوایی است که حل‌وفصلش نیازمند مدیریتی کلان‌تر از مدیریت‌شهری است.

گام‌هایی نیز در این بین برداشته شده است، اما هنوز مسیری دور و دراز برای نجات نفس‌های به‌شماره‌افتاده شهرمان در پیش است.

۲ منشأ اصلی آلودگی هوا در مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ۲ منشأ را برای آلودگی هوای این شهر مطرح کرد و این موضوع را یکی از مشکلات مهم و اساسی کلان‌شهر‌ها به‌ویژه شهر مشهد دانست.

ایمان فرهمندی ادامه داد: یکی از این منابعی که سهم زیادی در آلودگی هوا دارد (یک‌سوم آلودگی هوای شهر)، خودرو‌های شخصی است. البته مدیریت تمام‌وکمال این آلایندگی در اختیار مدیریت‌شهری نیست و بخش‌هایی مانند قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای، اجرای طرح‌های ترافیکی و عوارض خودرو و... جزو اختیاراتی است که در دست مراجع دولتی است.

همچنین تعرفه‌هایی که شورای شهر در این زمینه تعیین می‌کند، در کمیسیون و کمیته‌های دولتی مانند استانداری بررسی می‌شود؛ بنابراین وضع ضوابط و قوانین به‌صورت کامل در اختیار شورای اسلامی و مدیریت‌شهری نیست.

فرهمندی با اشاره به منبع دوم تولیدکننده آلودگی در هوای شهر مشهد، تصریح کرد: دومین منبع نیروگاه‌ها هستند. اکنون ۴ نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که درمجموع ۲۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این نیروگاه‌ها در روز‌های سرد بیش از آن چیزی که به نظر می‌رسد، از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌کنند. با این حال، اختیار اداره آن‌ها در دست دولت است و ما هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر آن نداریم.

ضرورت مدیریت تردد خودرو‌های شخصی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیگیری‌هایی در این‌باره انجام داده‌ایم و از نمایندگان مجلس نیز درخواست کمک داشتیم تا بتوانیم آلودگی نیروگاه‌ها را کاهش دهیم و در بخش مدیریت سفر‌های درون‌شهری با خودرو‌های شخصی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، خودروهاست و باید تلاش کنیم که جایگزین مناسبی مانند خودرو‌ها و موتوسیکلت برقی لحاظ کنیم. در این راستا مطالعات لازم برای تأمین اتوبوس‌های برقی نیز در حال انجام است.

فرهمندی افزود: مطالعات برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی و حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در دستورکار شورا قرار گرفته است، اما برقی‌کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک چندانی نمی‌کند. زیرا تولیدات برقی ما پاک نیست و از یک منبع آلاینده تولید می‌شود؛ بنابراین باید سوخت نیروگاه‌ها و میزان آلایندگی مدیریت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->